Новини палати

21 травня у Києві відбулося перше засідання робочої групи при Міністерстві юстиції України щодо вдосконалення законодавства з питань державної реєстрації та нотаріату.

Про необхідність створення такої робочої групи із обов’язковим залученням НПУ йшлося у п. 4 Резолюції акції мирного протесту нотаріусів «Нотаріат проти корупційних та рейдерських схем» від 25.02.2019.

До робочої групи включені представники Мін’юсту та Нотаріальної палати України – президент НПУ, приватні та державні нотаріуси.

У засіданні взяли участь Перший заступник Міністра юстиції Олена Сукманова, заступник Міністра юстиції з питань державної реєстрації Ірина Садовська, голова робочої групи – директор Департаменту державної реєстрації та нотаріату Віталій Гайдук та інші чиновники, а також президент Нотаріальної палати України Володимир Марченко та десятки нотаріусів.

«Впевнений, що так звані передвиборчі «дискусії» вже завершені, країна отримала законного Президента і найближчим часом ми отримаємо відповідь на усі поставлені запитання», – під час свого виступу зазначив Володимир Марченко.

За результатами засідання в складі робочої групи вирішено створити три підгрупи: реформування у сфері державної реєстрації; реформування у сфері контролю за державною реєстрацією; реформування у сфері нотаріату.

НПУ ще раз підтверджує, що завжди готова максимально ефективно співпрацювати з Міністерством юстиції України.

Виступ президента НПУ Володимира Марченка

Шановні колеги!

1. Щодо створення робочої групи

11 травня 2019 року Наказом Міністерства юстиції України від 11.05.2019 № 1637/7 створено робочу групу щодо вдосконалення законодавства з питань державної реєстрації та нотаріату.

17 травня 2019 року за № 1411/19.6.1/32-19 Листом Директора Департаменту державної реєстрації та нотаріату В.М. Гайдуком у другій половині дня перед вихідними повідомлено нотаріусів про засідання, що відбудеться 21 травня 2019 року у місті Київ, пров. Рильського,10).

До складу робочої групи включено 50 нотаріусів, з яких половину складають нотаріуси, які є членами Ради НПУ та Головами усіх Відділень НПУ в областях та місті Києві, однак запрошені як приватні або державні нотаріуси без статусу представництва нотаріальних спільнот областей або міста Києва.

28 березня 2019 року Рішенням Ради НПУ (Протокол № 54) визначено порядок делегування представників  нотаріальної спільноти до будь-яких робочих груп, що створюються органами державної влади з  питань підготовки проектів законів та підзаконних нормативно-правових актів щодо вдосконалення національного законодавства України у сферах нотаріату та державної реєстрації.

Рішення Нотаріальної палати України щодо делегування представництва до вказаної робочої групи прийнято не було.

Відповідно до частини 4 статті 16 Закону України «Про нотаріат», підпункту 2 пункту 2.4 Статуту Нотаріальної палати України виключно Нотаріальна палата України захищає професійні інтереси нотаріусів та є представницьким органом нотаріальної спільноти України.

Повідомлення Міністерства юстиції України про перше засідання робочої групи було надіслано нотаріусам напередодні вихідних, що не дозволило забезпечити участь усіх заявлених нотаріусів, через  відсутність квитків, а також заплановані прийоми громадян та вчинювані нотаріальні дії.

Враховуючи усе вище викладене, Нотаріальна палата України клопоче про переформатування створеної Міністерством юстиції України робочої групи.

2. Щодо концептуальних напрямків реформування нотаріату

У червні місяці 2017 року Нотаріальною палатою України за участі Міністерства юстиції України були обговорені та напрацьовані концептуальні напрямки реформування нотаріату.

Обговорення проходило прозоро та публічно, із запрошенням міжнародних експертів та нотаріатів країн МСЛН.

3. Щодо нормотворення відповідальності професійної етики

Прийняття З’їздом нотаріусів України 20.04.2018 року Кодексу правил професійної етики нотаріусів України є однією із умов прийняття нас в 2013 році до членів МСЛН.

Варто підкреслити, що процедура прийняття Кодексу проходила активне погодження як перших осіб Міністерства юстиції України, так безпосереднього відпрацювання з департаментом. Досягнуто домовленості З’їзд затверджує Кодекс, а Міністерство юстиції на базі Кодексу, з внесенням певних непринципових змін затверджує нову редакцію Правил професійної етики.

 (Додаток: Кодекс правил професійної етики нотаріусів України + Концепція та супровідний лист).

4. Щодо стратегічних концептуальних напрямків реформування нотаріату погоджено наступне.

– Подальший розвиток в Україні єдиного органу самоорганізації та регулювання нотаріальної діяльності – НПУ;

– Запровадження та реалізація в Україні Е-нотаріату на базі нотаріального самоврядування;

– Створення умов для збереження та розвитку професії в умовах швидкого розвитку цифрових послуг;

– Перехід в Україні до єдиного нотаріату;

– Продовження реформи у сфері державної реєстрації прав на нерухоме майно та бізнесу;

– Подальше розширення переліку нотаріальних та інших дій, що вчиняються нотаріусами від імені держави (медіація, розрахунки через ескроу-рахунки);

– Розробка принципів регулювання кількості нотаріусів в кожному окрузі;

– Законодавче врегулювання питань пенсійного та соціального забезпечення нотаріусів України, системи оподаткування доходів нотаріусів;

– Оптимізація як заробітку так і соціального захисту державного нотаріуса та нотаріуса державного архіву.

В Концепції ще є багато корисних та важливих напрямків, і ми запрошуємо представників Міністерства юстиції України спільно працювати на її реалізацію!

(Додаток: Концепція)

5. Щодо соціального захисту та підвищення стандартів роботи державного нотаріуса.

Як тільки з’являються будь-які законопроекти, які стосуються нотаріату, ми обов’язково ініціюємо їх захист.

Більш того, після непроходження певних пропозицій в законопроектній площині Рада НПУ за ініціативою Президента НПУ напрацювала ґрунтовні пропозиції, і на виконання Резолюції акції Мирного протесту нотаріусів від 25.02.2019 року звернулася до Міністра юстиції України Павла Петренка щодо підвищення посадових окладів державних нотаріусів.

Державний нотаріус – 3 розміри мінімальних заробітних плат.

Заступник завідувача державної нотаріальної контори – 3,2 розміри мінімальних заробітних плат.

Завідувач державної нотаріальної контори – 3,5 розміри мінімальних заробітних плат.

Це звернення з обґрунтуванням було надіслано Міністру юстиції України від 01.04.2019 року.

І що буде надважливо зараз почути кожному державному нотаріусу: листом від 03.05.2019 року, який  НПУ отримала 20.05.2019 року Міністерство юстиції України повідомило, цитую: «на сьогодні розроблений відповідний проект постанови Кабінету міністрів України «Про внесення змін у додаток до Постанови КМУ від 11.09.2017 року № 1123».

Будемо сподіватися, що проект передбачає той мінімум, який ми обґрунтували.

І НПУ тут, зараз, ще раз підтверджує, що ми готові (і не тільки в цьому питанні) завжди максимально ефективно співпрацювати з Міністерством юстиції України.

(Додаток: наше звернення + відповідь Міністерства юстиції України).

6. Щодо виконання Резолюції акції мирного протесту нотаріусів України «Нотаріат проти корупційних та рейдерських схем» від 25.02.2019 року, м. Київ

– Незалежно від політичної складової для нас є надважливим задоволення усіх вимог зазначених в Резолюції акції мирного протесту нотаріусів України «Нотаріат проти корупційних та рейдерських схем»  від 25.02.2019 року, м. Київ, а саме:

– Забезпечити реформування нотаріату в Україні на основі системи нотаріату латинського типу та створення Е-нотаріату на базі та за безпосередньою участю Нотаріальної палати України; відмовитися від спроб створення «квазінотаріату» (надання права вчиняти нотаріальні дії та здійснювати державну реєстрацію «уповноваженим особам») та інших не виважених кроків. Відновити належне фінансування державного нотаріату, забезпечити належну кількість державних нотаріусів у віддалених районах; відновити роботу державних нотаріальних контор, діяльність яких була припинена Міністерством юстиції України за останні п’ять років (ліквідовано більше 40 державних нотаріальних контор).

– Негайно реформувати систему контролю у сфері державної реєстрації, протягом 2-х тижнів запровадити конкретні критерії для здійснення моніторингу реєстраційних дій та диференціацію відповідальності (санкцій) за порушення в сфері державної реєстрації, а також розмежувати види відповідальності в залежності від відповідного виду порушення, допущеного нотаріусом або державним реєстратором (постанова Кабінету Міністрів України № 990). Негайно припинити застосування тимчасового блокування доступу нотаріусів до державних реєстрів за технічні помилки та недоліки програмного забезпечення державних реєстрів, в результаті яких не порушуються права громадян їх законні права та інтереси. Забезпечити участь громадськості в процесі розгляду скарг у сфері державної реєстрації; запровадити прозорі механізми, які забезпечуватимуть процесуальні права скаржників, суб’єктів оскарження в процесі розгляду скарг у сфері державної реєстрації (постанови КМУ № 1128, № 990).

– Відмовитися від запроваджених незаконних форм фактичної переекзаменації на право займатися нотаріальною діяльністю шляхом підтвердження професійної компетентності у сферах державної реєстрації (постанова КМУ № 860), які містять значні корупційні ризики при їх здійсненні, та скасувати незаконний наказ Мін’юсту від 29.12.2018 № 4146/5. Негайно поновити доступ до державних реєстрів нотаріусам, строк тимчасового блокування доступу у яких минув, без вимоги проходження ними незаконного автоматизованого анонімного тестування та отримання сертифікатів.

– Залучати Нотаріальну палату України згідно статті 16 Закону України «Про нотаріат» до розробки будь-яких нормативно-правових актів, що стосуються професійної діяльності нотаріусів, обов’язково проводити їх громадське обговорення.

– Інші вимоги Резолюції.

Впевнений, що так звані передвиборчі «дискусії» вже завершені, країна отримала законного Президента і найближчим часом ми отримаємо відповідь на усі поставлені запитання.

(Додаток: Резолюція мітингу).

На додаток до цього за рекомендаціями Міністерства юстиції України, Кабінету Міністрів України ми знаходимося у активному судовому процесі щодо скасування Постанови та Наказу Міністерства юстиції України щодо незаконної переатестації нотаріусів.

7. Щодо припинення блокувань нотаріусів та диференціації санкцій

І, звісно, найболючіше питання як для громадянського суспільства, так і для кожного громадянина, як для бізнесу, так і для нотаріуса-реєстратора – це гарантія та непорушність приватної власності на нерухомість та реєстрацію юридичних і фізичних осіб.

А саме, запровадження конкретних критеріїв (диференціації критеріїв) для застосування відповідальності (санкції) за порушення в сферах державної реєстрації та розмежування виду відповідальності, в залежності від відповідного виду порушення, допущеного державним реєстратором.

Історія цього питання тягнеться ще від З’їзду нотаріусів України, який відбувся 23.09.2016 року.

Після якого нас запевняли, що це неможливо, і надали лише невеличку методичку. Звісно, при цьому скоротили строки відключення та підстави.

Але коли вигадали так званий «експеримент» з незаконною переатестацією, то усі попередні напрацювання стали неактуальними.

Будь-яке не врегульоване відключення, навіть на два тижні, тепер вбиває будь-якого нотаріуса.

Наші вимоги тут однозначні:

Накласти мораторій на тимчасове блокування доступу нотаріусів до державних реєстрів за технічні помилки та недоліки програмного забезпечення державних реєстрів, оскільки такі недоліки жодним чином не порушують законних прав та інтересів громадян, а лише створюють широкі можливості для корупції в органах юстиції.

Встановити чіткі критерії і процедури проведення моніторингу та камеральних перевірок. Зокрема, виключити з переліку критерій № 6 для проведення моніторингу на підставі рішення Міністерства юстиції України щодо окремих суб’єктів, адже цей критерій є основним фактором корупції в сфері контролю державної реєстрації; визначити критерії, за якими такий пункт може застосовуватись виключно на підставі обґрунтованої скарги на дії реєстратора. Крім того, обмежити застосування критерію вчинення реєстраційних дій у неробочий час з огляду на нестабільність роботи програмного забезпечення державних реєстрів.

Встановити чітку диференціацію системи санкцій за порушення у сфері державної реєстрації, з урахуванням характеру порушення.

Внести зміни до Наказу Міністерства юстиції України № 4146/5 від 29.12.2018 року в частині виключення положень щодо експериментального підтвердження компетентності нотаріусів після блокування їм тимчасового доступу до реєстру.

Терміново поновити доступ до державних реєстрів нотаріусам, строк блокування доступу у яких минув, без вимоги проходження анонімного тестування та отримання сертифікатів.

Зупинити будь-які дії в межах Вашої компетенції щодо створення в Україні «квазінотаріату» (законопроекти №№ 9140, 9311 та інші).

З метою досягнення вказаної мети 28.03.2019 року на засіданні Ради НПУ були прийняті рішення, спрямовані на виконання пунктів 2 та 4 Резолюції мирної акції нотаріусів від 25.02.2019 року «Нотаріат проти корупційних та рейдерських схем» у вигляді Проекту змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 року № 990 «Про затвердження Порядку здійснення контролю у сфері державної реєстрації « та порівняльної таблиці до Проекту.

(Додаток: Лист до Міністерства юстиції України від 02.04.2019 року з проектом Постанови + лист з обґрунтуванням, Резолюція З’їзду від 23.09.2016 року та Резолюція З’їзду від 20.04.2018 року).

8. Щодо припинення адміністративного тиску, переслідувань нотаріусів.

Найнеприємнішим за останні декілька місяців є те, що до НПУ надходить усна інформація про те, що в окремих випадках на місцях вчиняється моральний тиск і приниження як державних так і приватних нотаріусів у спонуканні, та навіть примушуванні підписувати заяви щодо незаконного скликання позачергового З’їзду нотаріусів України, залякуючи перевірками та звільненнями. З відомих причин «джерела надходження» цієї інформації не бажають розголошувати дані про себе. Втручання в роботу та діяльність нотаріального самоврядування у такий спосіб носить ознаки кримінальної складової.

У разі підтвердження фактів, ми знайдемо шляхи їх вирішення.

Ми зараз закликаємо керівництво Міністерства Юстиції України та територіальні органи юстиції діяти у законний спосіб та у правовому полі в межах наданих законом повноважень.

В іншому випадку НПУ як орган професійного самоврядування буде звертатися до відповідних компетентних органів з метою захисту своїх членів від адміністративного тиску, переслідувань тощо.

(Додаток: заява НПУ щодо тиску на нотаріусів від 17.04.2019 року та відеозвернення Президента НПУ від 08.02.2019 року).

9. Вектор розвитку нотаріату за принципати латинського типу та на імплементацію Угоди про Асоціацію з ЄС.

Відповідно нотаріальне самоврядування України мають постійний зв’язок та підтримку десь з 98 країнами світу які є членами МСЛН.

Усі наші проблеми, уся наша боротьба за нотаріат Латинського типу є в них на контролі та є розуміння безперечної підтримки.

Ми не вигадуємо велосипед, ми планомірно йдемо до Європи. Прошу це почути регулятора та разом, спільними зусиллями туди рухатися.

(Додаток: Лист-підтримка від МСЛН від 05.03.2019 року).

Пропозиція:

Повернутися до норм чинного законодавства, до виконання Меморандуму про співпрацю та на його основі створити Робочу групу, наприклад, за принципом 5 осіб від Міністерства юстиції України та 7 осіб від НПУ зі співголовуванням, з дорадчим голосом кожної області, Автономної Республіки Крим, м. Києва та Севастополя.

Дякую усім за увагу.

Переглядів:
стрічка новин